Arbeidsdeskundig onderzoek

Inzicht in mogelijkheden

Amplooi-Diensten-Arbeidsdeskundig-onderzoek

Specificaties:

  • Prijs:

    €1.350,- excl. BTW

  • Waar:

    Op locatie of online

Deel deze pagina:

Wat is arbeidsdeskundig onderzoek?

Jouw medewerker is al langere tijd ziek of zelfs volledig uitgevallen. Dan is het tijd voor een arbeidsdeskundig onderzoek. Als werkgever wil je graag inzicht hebben in de re-integratiemogelijkheden. Het is dus belangrijk om te onderzoeken of jouw medewerker weer aan de slag kan en hoe het werkvermogen nu is. Dit kan je het beste doen met een arbeidsdeskundig onderzoek. Een gecertificeerde arbeidsdeskundige gaat met jou en je medewerker in gesprek om antwoord te geven op de vraag of jouw medewerker terug kan naar de eigen werkplek. Soms betekent dit dat jouw medewerker buiten de organisatie werk vindt met behulp van een Spoor 2 re-integratie traject.

Waarom dit arbeidsdeskundig onderzoek?

  • Weet welke re-integratiestappen jouw medewerker nu kan zetten
  • Krijg duidelijkheid over belastbaarheid en inzetbaarheid
  • Ontvang advies over taak en eventuele werkplek aanpassingen
  • Krijg ervaren hulp bij het opstellen van (verplichte) re-integratie visies
  • Voldoe aan de Wet Verbetering Poortwachter met een volledig rapport

Voordelen bij Amplooi

1

Binnen 1 werkdag contact

3

Binnen 3 weken start onderzoek

35

locaties door heel Nederland

7

gecertificeerde arbeidsdeskundigen

Voor wie arbeidsdeskundig onderzoek?

Het arbeidsdeskundig onderzoek geeft onafhankelijk advies over wat de re-integratiemogelijkheden zijn voor jouw langdurig zieke medewerker. Rond de 10 maanden verzuim start je een arbeidsdeskundig onderzoek. Dit gebeurt meestal in overleg met de bedrijfsarts en de arbeidsdeskundige voert een vast aantal stappen uit. 

Hoe eerder je de re-integratiemogelijkheden weet voor jouw medewerker, hoe beter. Bij kortdurend verzuim wat zich blijft herhalen, of wanneer eerder al duidelijk is geworden dat terugkeer naar werk niet mogelijk is, wil je graag weten wat de volgende stap wordt. Door een arbeidsdeskundig onderzoek dan eerder in te zetten, kun je langdurige uitval voorkomen en weet je precies wat je er samen met jouw medewerker aan kan doen.

Hoe pakken we het aan

  • 1 Afspraak maken
  • 2 Dossieronderzoek
  • 3 Bezoek aan de werkplek
  • 4 Gesprek met jou als werkgever
  • 5 Gesprek met jouw medewerker
  • 6 Driegesprek
  • 7 Eindreportage

Wat levert het je op?

  • Onafhankelijk advies van een gediplomeerde arbeidsdeskundige waar je echt iets aan hebt
  • Binnen 2 weken na het onderzoek een zorgvuldig opgebouwd arbeidsdeskundige rapport
  • Inzicht in re-integratiemogelijkheden voor je medewerker
  • Versnelling van het re-integratieproces

Inhoud arbeidsdeskundig onderzoek

Het arbeidsdeskundig onderzoek biedt inzicht in de werksituatie van een werknemer. We laten je zien hoe dit onderzoek er bij Amplooi, voorheen ADEA, uitziet voor de werkgever én de werknemer.

Ik ben werkgever
Afspraken maken
Afspraken maken Stap 1

Binnen 24 uur na een aanmelding nemen wij contact op met de werkgever en de medewerker om een afspraak te maken.

Dossier onderzoek
Dossier onderzoek Stap 2

Het onderzoek begint met een dossieronderzoek. Daarvoor vragen we je vooraf de benodigde documenten aan te leveren. De arbeidsdeskundige zal deze documenten grondig doornemen, waaronder de door de bedrijfsarts opgestelde belastbaarheidsomschrijving. Vervolgens verdiepen we ons in de afdeling, functie en taken die je uitvoert. We bestuderen ook de beschrijving van je organisatie en de verschillende functies binnen het bedrijf. Tot slot bekijken we de re-integratievisie van zowel jou als je medewerker. Wanneer het dossieronderzoek daar aanleiding toe geeft, brengt de arbeidsdeskundige ook een bezoek aan je werkplek.

Bezoek aan de werkplek
Bezoek aan de werkplek Stap 3

Als het dossieronderzoek hier aanleiding toe geeft, brengt de arbeidsdeskundige een bezoek aan de (voormalige) werkplek van de medewerker. Bijvoorbeeld om zo te kunnen beoordelen of daar aanpassingen mogelijk zijn die de werkbelasting voor de medewerker verkleinen.

Gesprek met jou, de werkgever
Gesprek met jou, de werkgever Stap 4

Na het dossieronderzoek gaat de arbeidsdeskundige met jou in gesprek. We bespreken welke stappen er al zijn gezet in de re-integratie en stellen verdiepende vragen op de aangeleverde stukken. Ook jouw visie op de re-integratie bespreken we uitgebreid. Samen onderzoeken we de mogelijkheden. Kan jouw medewerker terug naar het eigen werk? Is het werk passend te maken? Of zijn er andere mogelijkheden? De input uit het gesprek zorgt ervoor dat we een compleet beeld krijgen van de situatie en benodigde vervolgstappen.

Gesprek met jouw medewerker
Gesprek met jouw medewerker Stap 5

Vervolgens gaan we het gesprek aan met jouw medewerker. We nemen de tijd om rustig uit te leggen wat de Wet Verbetering Poortwachter voorschrijft en wat dit voor jouw medewerker betekent. Jouw medewerker krijgt de ruimte om zijn of haar verhaal te doen. Zo krijgen we een nog scherper beeld van de situatie. Ook de re-integratievisie van de medewerker bespreken we uitgebreid. Jouw medewerker wordt op een positieve manier gemotiveerd om te reflecteren en goed te kijken naar de situatie en mogelijkheden. De arbeidsdeskundige legt uit wat zijn of haar advies is en welke vervolgstappen hierbij horen.

Driegesprek
Driegesprek Stap 6

Dan is het tijd voor een driegesprek. Tijdens dit gesprek haalt de arbeidsdeskundige terug wat er in de voorgaande gesprekken is besproken. Vervolgens trekken we conclusies en geeft de arbeidsdeskundige advies over de te nemen stappen in de re-integratie. Het doel van het driegesprek is "alle neuzen dezelfde kant op krijgen". Dit zorgt ervoor dat de vervolgstappen in de re-integratie effectief en doelgericht worden ingezet.

Eindrapportage
Eindrapportage Stap 7

De arbeidsdeskundige sluit het onderzoek af met een zorgvuldig opgebouwd rapport dat inzicht geeft in de mogelijkheden voor je re-integratie. Dit rapport ontvang je binnen 3 weken na aanvang van het onderzoek. Het rapport bevat een concreet advies over activiteiten die jij en je medewerker kunnen ondernemen om de re-integratie effectief vorm te geven. Ook geeft het rapport inzicht in wat je moet doen om te blijven voldoen aan de eisen die de Wet Verbetering Poortwachter stelt. Het geeft een solide basis voor verdere stappen.

Previous
Next
Ik ben medewerker

Toch een Spoor 2 re-integratietraject inzetten?

Tijdens een Spoor 2 re-integratietraject begeleiden we een uitgevallen medewerker richting een baan buiten de huidige organisatie. Meer weten of een adviseur spreken?

Veelgestelde vragen arbeidsdeskundig onderzoek

Een arbeidsdeskundig onderzoek wordt meestal uitgevoerd tussen de 42e en 52e ziekteweek van de medewerker. Volgens de Wet verbetering poortwachter is het verplicht om in de 42e ziekteweek een ziekmelding te doen bij het UVW. We adviseren het arbeidsdeskundig onderzoek in de 42ste op te starten. Lees de blog...

Naamswijziging ADEA

Onder de naam Amplooi voeren we arbeidsdeskundig onderzoek uit en geven we arbeidsdeskundig advies. De werkterreinen van ADEA en Amplooi liggen in elkaars verlengde. Door nadrukkelijk de samenwerking te zoeken, verstevigen we de verbinding tussen de twee schakels in het verzuimproces. Dit komt ten goede aan de dienstverlening. Alleen al omdat de combinatie van de kennis, kunde en ervaring op het gebied van werkvermogen en baankansen in de regionale markt een snellere re-integratie in de hand werkt. Dat is prettig voor zowel de werknemer als de werkgever.

Ervaringen van medewerkers die wij hebben geholpen

Teamleider Gemeente Amsterdam

Ik ben vooral tevreden met de manier van communiceren via het aangeboden platform waar verslagen etc. in terug te vinden zijn. Ook het contact met de mobiliteitsexpert was prettig en adequaat. Op Amplooi kun je rekenen.  

Lorano Medewerker

De mobiliteitsexperts die mij hebben geholpen zitten vol begrip en hebben veel geduld. De communicatie is duidelijk. Je weet waar je aan toe bent. Er is genoeg ruimte om aan te geven wat je wilt en welke kant je op wilt gaan. Ik heb uit mijn coaching gehaald dat er meer in mij zit dan ik zelf dacht. Tijdens het traject ben ik een stuk zelfverzekerder geworden over mijn kunnen en doen.

HR-Adviseur Hilton Foods

Erg tevreden met Amplooi. Mijn medewerker is positief geactiveerd om zelf activiteiten te ondernemen. Amplooi denkt goed mee in het proces en je kunt altijd even bellen om te sparren. Dat vind ik erg belangrijk en fijn.

Nina Medewerker

Mijn ervaring met Amplooi was super goed, fijn en leerzaam. De mobiliteitsexpert die mij begeleide was een eerlijk, lief en betrokken persoon. Door haar heb ik een prima CV en een leuke baan!

Vragen? Wij zijn er voor je.

Meer weten over wat we voor je kunnen betekenen? Aarzel niet om te bellen of een bericht te sturen.

Amplooi-Kitty-350px